Breng in kaart wie je bezoekers zijn

Wie?

Aan te raden voor elk evenement.

Waarom?

Een belangrijk uitgangspunt bij crowd management is het kennen van je bezoekers. Want alleen op die manier kan hun gedrag gestuurd worden. Door je doelgroep te identificeren kan je inschatten hoe ze zich in een menigte gedragen en kan je het ontwerp van je evenemententerrein, de informatievoorziening en het management hierop afstemmen.

Wat?

Een goed beeld krijgen van je bezoekers, dat kan op meerdere manieren:
  • navigate_nextKijk naar bezoekers van een eerder of vergelijkbaar evenement
    Stel jezelf uiteenlopende vragen om een goed inzicht te krijgen in wie deze bezoekers zijn. Welke leeftijd hadden deze bezoekers? Waren het voornamelijk jongeren of was het een mix van leeftijden? Waren er voornamelijk mannen op het evenement aanwezig? Welke motieven hadden de bezoekers die naar het evenement waren gekomen? Kwamen ze naar het evenement om iets bij te leren of om plezier te maken? Etc.

  • navigate_nextMonitor je sociale media
    Je kan op sociale media nagaan wie er over het evenement spreekt, wat erover gezegd wordt, hoe er over wordt gesproken. Je krijgt zo een beter beeld van het profiel van de te verwachten bezoekers en wat eventueel aan acties te verwachten is.

  • navigate_nextBreng de verwachte bezoekersprofielen in kaart
    Door je bezoekersprofielen in kaart te brengen krijg je meer inzicht in wie je bezoekers zijn (o.a. inzicht in geslacht, leeftijd, afkomst, regio, …), maar ook wat hen drijft (i.e. inzicht in hun motieven). Inzicht verwerven in deze bezoekersprofielen is belangrijk zodat kan worden ingeschat of er mogelijk conflict tussen je bezoekers kan optreden. Trek je bijvoorbeeld rivaliserende groepen aan?

Wet- en regelgeving?

Het is niet bij wet verplicht om een goed beeld te krijgen van wie je bezoekers zijn maar wel aan te raden zodat hun gedrag gestuurd kan worden.

Meer weten?

Het onderzoekscentrum Publieke Impact ontwikkelde zes bezoekersprofielen: de Planners, de Verdiepers, de Cocooners, de Avonturiers, de Socialisers en de Influencers. Via de tool Profiler kan je zelf makkelijk en snel verschillende bezoekersprofielen van een evenement in kaart brengen en deze op voorhand voorspellen.

> Terug naar de lijst

Breng in kaart wie je bezoekers zijn

Wie?

Aan te raden voor elk evenement.

Waarom?

Een belangrijk uitgangspunt bij crowd management is het kennen van je bezoekers. Want alleen op die manier kan hun gedrag gestuurd worden. Door je doelgroep te identificeren kan je inschatten hoe ze zich in een menigte gedragen en kan je het ontwerp van je evenemententerrein, de informatievoorziening en het management hierop afstemmen.

Wat?

Een goed beeld krijgen van je bezoekers, dat kan op meerdere manieren:
  • navigate_nextKijk naar bezoekers van een eerder of vergelijkbaar evenement
    Stel jezelf uiteenlopende vragen om een goed inzicht te krijgen in wie deze bezoekers zijn. Welke leeftijd hadden deze bezoekers? Waren het voornamelijk jongeren of was het een mix van leeftijden? Waren er voornamelijk mannen op het evenement aanwezig? Welke motieven hadden de bezoekers die naar het evenement waren gekomen? Kwamen ze naar het evenement om iets bij te leren of om plezier te maken? Etc.

  • navigate_nextMonitor je sociale media
    Je kan op sociale media nagaan wie er over het evenement spreekt, wat erover gezegd wordt, hoe er over wordt gesproken. Je krijgt zo een beter beeld van het profiel van de te verwachten bezoekers en wat eventueel aan acties te verwachten is.

  • navigate_nextBreng de verwachte bezoekersprofielen in kaart
    Door je bezoekersprofielen in kaart te brengen krijg je meer inzicht in wie je bezoekers zijn (o.a. inzicht in geslacht, leeftijd, afkomst, regio, …), maar ook wat hen drijft (i.e. inzicht in hun motieven). Inzicht verwerven in deze bezoekersprofielen is belangrijk zodat kan worden ingeschat of er mogelijk conflict tussen je bezoekers kan optreden. Trek je bijvoorbeeld rivaliserende groepen aan?

Wet- en regelgeving?

Het is niet bij wet verplicht om een goed beeld te krijgen van wie je bezoekers zijn maar wel aan te raden zodat hun gedrag gestuurd kan worden.

Meer weten?

Het onderzoekscentrum Publieke Impact ontwikkelde zes bezoekersprofielen: de Planners, de Verdiepers, de Cocooners, de Avonturiers, de Socialisers en de Influencers. Via de tool Profiler kan je zelf makkelijk en snel verschillende bezoekersprofielen van een evenement in kaart brengen en deze op voorhand voorspellen.

> Terug naar de lijst