Vermijd alcoholpromotie gericht op jongeren en moedig alcoholgebruik niet aan

Wie?

Verplicht voor elk evenement waar alcohol wordt geschonken.

Waarom?

Personen jonger dan 18 jaar drinken best geen alcohol, voor hun eigen gezondheid. Alcohol blijft namelijk een schadelijke stof en er bestaat geen ‘veilige’ hoeveelheid. Alcoholpromotie of -reclame creëert positieve associaties met alcohol van een bepaald merk. Vooral jongeren zijn hier gevoelig en vatbaar voor. Onderzoek toont zelfs aan dat alcoholpromotie jongeren aanzet tot het consumeren van alcohol op een jongere leeftijd en het drinken van meer alcohol.

Wat?

In België mag alcoholpromotie of -reclame niet gericht zijn op minderjarigen (noch door de inhoud, noch door het communicatiemiddel). Daarnaast mag alcoholpromotie of -reclame ook niet aanzetten tot een onverantwoordelijke, overmatige of onwettige consumptie, en het mag dit ook niet aanmoedigen.

Met andere woorden: richt geen reclame van alcohol op jongeren én denk kritisch na over het aanbieden van goedkope bierprijzen, een gratis vat, ‘zuipkaarten’ of happy hours, …. Dergelijke acties verlagen niet enkel de drempel om (riskant) alcohol te nuttigen, ze worden ook beschouwd als een manier om aan te zetten tot het consumeren van veel alcohol. Bijgevolg maken ze je aansprakelijkheid als organisator nog groter.

Let op! Alcoholpromotie -of reclame is ook niet zo goed voor je imago naar de buitenwereld toe. Denk dan aan de vergunnende overheid én vooral aan de ouders van jongeren.


Wet- en regelgeving? 

Als organisator ben je verplicht om de zelfregulerende code ‘Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken’. Deze code bestaat sinds 12 mei 2005 en werd op 25 januari 2013 aangepast en ondertekend door De Belgische Brouwers, de Belgische Federatie voor Wijn en Gedistilleerd, COMEOS, de horecafederaties, de Raad voor de Reclame, de consumentenorganisaties OIVO en Testaankoop samen met de toenmalige minister van volksgezondheid Onkelinx. Het beperkt alcoholreclame naar minderjarigen toe en legt restricties op voor de inhoud van alcoholreclame.

Meer weten?

  • navigate_nextVoor meer info over de wet over alcoholmarketing en -etikettering kan je deze factsheet op de website van VAD downloaden.

  • navigate_nextRaadpleeg de website van VAD voor informatie over wat je nog meer kan doen om een veilige en gezonde uitgaansomgeving te creëren.

> Terug naar de lijst

Vermijd alcoholpromotie gericht op jongeren en moedig alcoholgebruik niet aan

Wie?

Verplicht voor elk evenement waar alcohol wordt geschonken.

Waarom?

Personen jonger dan 18 jaar drinken best geen alcohol, voor hun eigen gezondheid. Alcohol blijft namelijk een schadelijke stof en er bestaat geen ‘veilige’ hoeveelheid. Alcoholpromotie of -reclame creëert positieve associaties met alcohol van een bepaald merk. Vooral jongeren zijn hier gevoelig en vatbaar voor. Onderzoek toont zelfs aan dat alcoholpromotie jongeren aanzet tot het consumeren van alcohol op een jongere leeftijd en het drinken van meer alcohol.

Wat?

In België mag alcoholpromotie of -reclame niet gericht zijn op minderjarigen (noch door de inhoud, noch door het communicatiemiddel). Daarnaast mag alcoholpromotie of -reclame ook niet aanzetten tot een onverantwoordelijke, overmatige of onwettige consumptie, en het mag dit ook niet aanmoedigen.

Met andere woorden: richt geen reclame van alcohol op jongeren én denk kritisch na over het aanbieden van goedkope bierprijzen, een gratis vat, ‘zuipkaarten’ of happy hours, …. Dergelijke acties verlagen niet enkel de drempel om (riskant) alcohol te nuttigen, ze worden ook beschouwd als een manier om aan te zetten tot het consumeren van veel alcohol. Bijgevolg maken ze je aansprakelijkheid als organisator nog groter.

Let op! Alcoholpromotie -of reclame is ook niet zo goed voor je imago naar de buitenwereld toe. Denk dan aan de vergunnende overheid én vooral aan de ouders van jongeren.


Wet- en regelgeving? 

Als organisator ben je verplicht om de zelfregulerende code ‘Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken’. Deze code bestaat sinds 12 mei 2005 en werd op 25 januari 2013 aangepast en ondertekend door De Belgische Brouwers, de Belgische Federatie voor Wijn en Gedistilleerd, COMEOS, de horecafederaties, de Raad voor de Reclame, de consumentenorganisaties OIVO en Testaankoop samen met de toenmalige minister van volksgezondheid Onkelinx. Het beperkt alcoholreclame naar minderjarigen toe en legt restricties op voor de inhoud van alcoholreclame.

Meer weten?

  • navigate_nextVoor meer info over de wet over alcoholmarketing en -etikettering kan je deze factsheet op de website van VAD downloaden.

  • navigate_nextRaadpleeg de website van VAD voor informatie over wat je nog meer kan doen om een veilige en gezonde uitgaansomgeving te creëren.

> Terug naar de lijst