-->

Informeer medewerkers over omgang met agressie of geweld

Wie?

Aan te raden voor elk evenement.

Waarom?

Medewerkers krijgen steeds vaker te maken met vormen van agressie en geweld tussen bezoekers onderling, maar ook met agressie en geweld tegen medewerkers of hulpverleners. Dit kan gaan van verbale agressie (schelden en dreigen) tot fysiek geweld (spuwen, slaan, schoppen, …). Het is belangrijk om in zo een situatie gepast te reageren zodat de (dreiging tot) agressie niet escaleert en de veiligheid van de bezoekers wordt gewaarborgd.

Wat?

Versterk de competenties van je medewerkers -in het bijzonder het barpersoneel, toiletpersoneel en bewakingspersoneel- zodat ze gepast kunnen reageren in geval van agressie of geweld. Start met het vergaren van kennis over agressief gedrag. Concreet: verdiep je in de verschillende vormen van agressief gedrag en hoe om te gaan met agressie. Ga ook na welke politiepost je moet verwittigen in geval van een incident en op welke manier je hen het snelst kan bereiken.

Hoe deze kennis met je medewerkers delen?
  • navigate_nextTijdens je event plaats je bijvoorbeeld posters achter de bar, bij de toiletten, e.d.

  • navigate_nextBreng je medewerkers vooral ook vóór de start van het event op de hoogte aan de hand van een korte video met tips of een infomeeting bijvoorbeeld.

  • navigate_nextJe kan tot slot ook overwegen om een gratis of betalende opleiding aan te bieden over omgaan met agressie en geweld. Er zijn trajecten te vinden waar je je als organisatie voor kan inschrijven. Zo krijgen je medewerkers concrete handvaten aangereikt om weerbaarder te zijn en beter in staat te zijn om een potentieel agressieve situatie snel te herkennen en bij te sturen.

Tip! Pas je aanpak aan aan je medewerkers en je evenement. Sommige mensen hebben al genoeg aan een briefing, anderen willen graag vaardigheden aanleren d.m.v. een vorming. Bekijk wie wat moet weten/kunnen. Bepaal ook vooraf wie er intern verantwoordelijk is binnen je team voor welke taken hieromtrent. Zorg ervoor dat je medewerkers over die contactgegevens beschikken.


Wet- en regelgeving?

Je bent als organisator niet verplicht om een agressiebeleid uit te werken. Toch is het aan te raden om zo de veiligheid van je bezoekers te waarborgen.

Meer weten?

  • navigate_nextHier kan je meer info vinden over slagen en verwondingen.

  • navigate_nextVerschillende organisaties, waaronder ICOBA, bieden praktijkgerichte agressietrainingen aan om deelnemers voor te bereiden op situaties met agressie die tijdens een evenement kunnen voorkomen.

  • navigate_nextOok VAD biedt medewerkers van uitgaanslocaties trainingen aan om ze deskundiger te maken in het omgaan met agressie en (gezondheids)problemen.

  • navigate_nextNeem contact op met de betrokken politiezone om na te gaan of zij een sessie over omgaan met agressie en geweld kunnen organiseren. De meeste politiezones hebben namelijk agenten die de opleiding geweldbeheersing volgden.

> Terug naar de lijst

Informeer medewerkers over omgang met agressie of geweld

Wie?

Aan te raden voor elk evenement.

Waarom?

Medewerkers krijgen steeds vaker te maken met vormen van agressie en geweld tussen bezoekers onderling, maar ook met agressie en geweld tegen medewerkers of hulpverleners. Dit kan gaan van verbale agressie (schelden en dreigen) tot fysiek geweld (spuwen, slaan, schoppen, …). Het is belangrijk om in zo een situatie gepast te reageren zodat de (dreiging tot) agressie niet escaleert en de veiligheid van de bezoekers wordt gewaarborgd.

Wat?

Versterk de competenties van je medewerkers -in het bijzonder het barpersoneel, toiletpersoneel en bewakingspersoneel- zodat ze gepast kunnen reageren in geval van agressie of geweld. Start met het vergaren van kennis over agressief gedrag. Concreet: verdiep je in de verschillende vormen van agressief gedrag en hoe om te gaan met agressie. Ga ook na welke politiepost je moet verwittigen in geval van een incident en op welke manier je hen het snelst kan bereiken.

Hoe deze kennis met je medewerkers delen?
  • navigate_nextTijdens je event plaats je bijvoorbeeld posters achter de bar, bij de toiletten, e.d.

  • navigate_nextBreng je medewerkers vooral ook vóór de start van het event op de hoogte aan de hand van een korte video met tips of een infomeeting bijvoorbeeld.

  • navigate_nextJe kan tot slot ook overwegen om een gratis of betalende opleiding aan te bieden over omgaan met agressie en geweld. Er zijn trajecten te vinden waar je je als organisatie voor kan inschrijven. Zo krijgen je medewerkers concrete handvaten aangereikt om weerbaarder te zijn en beter in staat te zijn om een potentieel agressieve situatie snel te herkennen en bij te sturen.

Tip! Pas je aanpak aan aan je medewerkers en je evenement. Sommige mensen hebben al genoeg aan een briefing, anderen willen graag vaardigheden aanleren d.m.v. een vorming. Bekijk wie wat moet weten/kunnen. Bepaal ook vooraf wie er intern verantwoordelijk is binnen je team voor welke taken hieromtrent. Zorg ervoor dat je medewerkers over die contactgegevens beschikken.


Wet- en regelgeving?

Je bent als organisator niet verplicht om een agressiebeleid uit te werken. Toch is het aan te raden om zo de veiligheid van je bezoekers te waarborgen.

Meer weten?

  • navigate_nextHier kan je meer info vinden over slagen en verwondingen.

  • navigate_nextVerschillende organisaties, waaronder ICOBA, bieden praktijkgerichte agressietrainingen aan om deelnemers voor te bereiden op situaties met agressie die tijdens een evenement kunnen voorkomen.

  • navigate_nextOok VAD biedt medewerkers van uitgaanslocaties trainingen aan om ze deskundiger te maken in het omgaan met agressie en (gezondheids)problemen.

  • navigate_nextNeem contact op met de betrokken politiezone om na te gaan of zij een sessie over omgaan met agressie en geweld kunnen organiseren. De meeste politiezones hebben namelijk agenten die de opleiding geweldbeheersing volgden.

> Terug naar de lijst